På beställning av Trafikverket byggs bron över Svartån i Forsby om, med Creo Infrastruktur som totalentreprenör. Ett projekt där säkerhet är av högsta prioritet. Carigon har varit på plats för att göra mätjobbet och siktet är inställt på att gå i mål innan årsskiftet.
Bakgrunden till att den 52 meter långa bron behövde byggas om var dess sönderrostade balkar. Nu är den nya bron snart färdigställd.
När vi den 10 november träffar Martin Lindberg, platschef på Creo, är vädret grått och det har kommit stora mängder vatten på kort tid. Martin berättar att landfästena är klara, stöd i vattnet är på plats och balkarna likaså. Det som återstår nu är arbetet med sjävla brobanan.
Ett par veckor senare har ett lager snö lagt sig över arbetsplatsen och Creo har kommit ytterligare en bit på vägen och arbetar nu med förberedelser inför gjutning.
– Arbetet har rullat på bra, det tycker jag. Flera arbetsgrupper är involverade i projektet och där kommer Carigon in i bilden, berättar Martin Lindberg, platschef på Creo.
Carigon Mälardalen har varit delaktiga sedan projektets start i maj. Under byggtidens gång har de varit på plats när det funnits behov av mätning:
– Carigon har haft koll på all inmätning och mätning av modeller. Det är otroligt viktigt att det blir rätt med lager och positioner på allting. Balkarna till bron tillverkades i Skåne och när de fraktas till bygget ska de passa perfekt. Där är Carigons roll som mätare avgörande, säger Martin och fortsätter:
– Emanuel på Carigon Mälardalen har varit vår kontaktperson sedan starten, men det har kommit hit flera olika personer från dem under projektets gång. Och de har varit bra allihop! Man känner att man kan lita på dem utan att behöva dubbelkolla saker.
Med bron snart färdigställd är Martin nöjd med Carigons insats i projektet:
– Samarbetet har fungerat riktigt bra och vi är jättenöjda! Numera ringer vi dem när vi behöver dem. Om vi vill ha en inmätning på en del till exempel. De står för en jätteviktig del av projektet, säger han.
Brobygget i Forsby har varit ett projekt med sina utmaningar – med knepiga väderförhållanden och översvämningar att ta hänsyn till. Men nu återstår bara de sista momenten och slutbesiktningar innan projektet går i mål. Då kommer bron att leva vidare i minst 120 år till.
Nyheter inom samma bolag
Created by 8190